top of page

Busy is the new stupid


Hoeveel keer kreeg je als antwoord ‘druk druk druk’ te horen op de vraag "hoe gaat het met u?"


Tegenwoordig hebben velen de neiging om het ‘druk zijn’ te benadrukken. Het is onderdeel van onze identiteit. Als we bezig zijn, zijn we belangrijk. Dan lijkt het tenminste dat we toegewijd zijn en hard werken. Het zit zodanig in het DNA van onze maatschappij verweven, dat het soms lijkt dat als we het ‘druk zijn’ niet benadrukken, we in de ogen van anderen niet hard genoeg ons best doen of erger nog, niet succesvol zijn.


Druk zijn is een keuze. Bij deadlines, projecten en activiteiten hebben we altijd de vrijheid om te kiezen of we actieverslaafd worden of rekening houden met de ervaring van vele activiteiten. Het is een keuze. En het vermogen om die keuze te maken komt met het ontwikkelen van ons bewustzijn.


In het Chinees bestaat het woord “busy” uit twee lettergrepen; één betekent hart, de andere dood. Hoe drukker we het krijgen, des te meer energie naar het hoofd stroomt en weg van het hart. Hoe drukker we het krijgen, hoe meer we de neiging hebben om ons te distantiëren van anderen en van hun emoties. ‘Druk zijn’ houdt ons weg van onze why. En hoe verder weg van onze why, hoe verder we verwijderd zijn van gemeenschappelijke doelen, purpose & meaning. 


Om te voorkomen dat ‘druk zijn’ ons hart doodt, moeten we leren vertragen. De focus terugbrengen op wat echt belangrijk is. Als we even vertragen, niet toegeven aan de adrenaline en de drang van het doen, kunnen we vanuit een groter bewustzijn en in vrijheid kiezen voor onze acties, in plaats van vanuit impulsen. Op deze manier zijn we niet alleen gelukkiger, maar ook effectiever. Pas door te vertragen en ons bewustzijn te vergroten kunnen we daarna écht gaan versnellen, met andere woorden bewuster en effectiever samenwerken.


Benieuwd hoe je jouw team of organisatie kan leren om te vertragen om daarna te kunnen versnellen?


Plan your FREE INTAKE on https://www.slowify.be/get-in-touch


 
The Care Principles Podcast
bottom of page