top of page

When Life throws you curveballs:

Bedrijfscultuur na COVID-19


Veel bedrijfsleiders beschrijven COVID-19 als een permanent keerpunt. En de kern van het keerpunt is de hervorming van de bedrijfscultuur, namelijk de overtuigingen en het gedrag die de interactie tussen de medewerkers en het management beïnvloeden.

Er heerst een groeiend gevoel dat de crisis blijvende gevolgen zal hebben voor bedrijfsculturen en dat het een fundamentele verschuiving is naar een nieuw normaal.

Het begint met empathie.

Bedrijfsleiders en managers beseffen dat ze meer moeten luisteren naar de zorgen van hun werknemers. Luisteren naar wat de échte behoeften van iedereen zijn. Veel mensen hebben angst en onzekerheid. Vandaag is een uitgelezen kans om als leider meer empathie te tonen en relaties op te bouwen met de mensen waarmee je werkt. Als leider kan je deze positie aangrijpen om beter samen te werken, en het (tot op heden) onbenutte potentieel van je team of organisatie aan te boren.



Hoe kan je als leider deze positieve veranderingen beïnvloeden?

Meer en beter communiceren: telewerken legt de nadruk op gerichte en nauwkeurigere communicatie - zelfs overcommunicatie indien nodig - om je organisatie in beweging te houden. Het gebruik van videoconferenties is effectief, waardoor iedereen verbonden blijft en meetings to the point verlopen.


Bied naast technische ondersteuning ook emotionele ondersteuning aan je medewerkers. Hoewel technologie de sleutel is om je mensen op afstand op een hoog niveau te laten functioneren, zal de manier waarop leiders een cultuur van wederzijdse ondersteuning creëren een grote factor zijn in de bedrijfscultuur en de ervaring van de medewerkers.


Niet elke Zoom sessie, Skype call of e-mail hoeft zakelijk te zijn

Door van thuis uit te kunnen werken, schep je meer een familiegevoel op de werkplek, omdat je werkt vanuit je persoonlijke ruimte en de denkbeeldige grens tussen privé en werk meer vervaagt. Collega's en klanten delen graag een scherm met hun kinderen of huisdieren op de achtergrond. De mix van persoonlijk en professioneel heeft voor velen een bevrijdend effect.

Wees je bewust dat vechten tegen een gemeenschappelijke vijand zoals het coronavirus, voor hechtere banden tussen je teamgenoten zorgt. Wanneer je erin slaagt om iedereen hierin samen te brengen, dan creëer je nieuwe niveau's van verbinding met zowel collega's als klanten.


De crisis daagt organisaties, leiders en medewerkers op alle mogelijke manieren uit, waardoor we gedwongen worden om veranderingen aan te brengen en het nieuwe normaal te omarmen. Het is voor iedereen van ons een geweldige kans om te groeien en je onbenutte potentieel te ontdekken.



Benieuwd hoe Slowify het beste uit teams en organisaties naar boven haalt?




The Care Principles Podcast
bottom of page